Undervisningen og jagttegn

Lær alt om jagtens væsen…

Undervisningen på Jagtlinjen

På Aalestrup Naturefterskole kombinerer du 9. eller 10. klasse med din passion og interesse indenfor jagt og natur. Hvis du ikke allerede har jagttegn, så kan du tage jagttegnskurset og jagtprøven her lokalt hos os. Du kan også medbringe dit jagtvåben, hvis du allerede har jagttegn – vi har godkendte våbenbokse.

Lær at gå på jagt – bliv en bedre skytte

På Jagtlinjen undervises der bredt inden for jagten og naturen i Danmark. Alle lærere og instruktører er fagligt kompetente jægere med mange års erfaring fra jagt i både ind- og udland. Vores jagttegnslærer er naturligvis godkendt jagtkursuslærer fra Naturstyrelsen. Desuden får vi besøg af flere anerkendte gæstelærere med en stor passion for jagten i Danmark.

Årsplan for Jagtlinjen

Efteråret byder på:

• Hundearbejde og hundetræning
  • Jagtledelse
  • To linjefagsuger: i uge 37 tur til Sjælland med besøg på bl.a. Skovskolen i Nødebo og i uge 44 på jagt i Vadehavet i hele fem dage
  • Skydekursus med haglbøssen
  • Jagtorganisation
  • Praktisk jagt
  • Forlægning af vildt
  • Og naturligvis masser af spændende jagtoplevelser på vores forskellige jagtterræner – Jagtlinjen råder også over eget lokalt jagtterræn.

Foråret på byder på:

• Jagttegnskursus – med prøver
  • Fældebygning
  • Vildt- og terrænpleje
  • Riflen (skydebane, skydekursus – riffelprøven)
  • Bukkejagt på skolens eget jagtterræn på 206 ha.
  • Rågeregulering

Vildtpleje og terrænpleje

Vildtpleje og terrænpleje er en vigtig del af undervisningen på Jagtlinjen. Se lidt fra en dag med terrænpleje i videoen tv.

Besøg os

Vores undervisning kan være dit springbræt til uddannelser som naturvejleder, skov- og naturtekniker, skov- og landskabsingeniør, vildtforvalter eller herregårdsskytte. Tjek datoen for vores næste besøgsarrangement her.