Hestelinjen

Ridesport på efterskole – tag din hest med i skole

På Hestelinjen vil der ud over din egen ridning og pasning af hesten være ca. 10 timers undervisning omkring hesten i dit ugeskema. Hos os går den høje faglighed hånd i hånd med fællesskab, hygge, studieture og din naturlige nysgerrighed på alle aspekter omkring hesten. Du får et indgående kendskab til alt omkring hestens sygdomme og pleje, dressur, spring, hestens anatomi, hestemassage, din opstilling, din fysiske træning, udstyr og meget mere.

Heste, stalde og ridebaner lige overfor dit klasseværelse

Vi har vores heste, stalde og ridebaner mv. i gå-afstand fra dit klasseværelse.

Vores ridehus, ridebaner og staldene kalder vi ”Gården”. Gården ligger lige på den anden side af vejen ved efterskolen, så du er altid tæt på din hest. Se mere om vores faciliteter her.

Vi bestræber os på, at du efter et skoleår hos os har mødt mange forskellige facetter af det at have hest.  Både de helt traditionelle såsom dressur og springning, men også nogle af de måske lidt mindre udbredte discipliner i hestesporten og frem for alt håber vi, at du får et godt “horsemanship” med herfra.

På hestelinjen har vi plads til alle uanset niveau og erfaring.

Venskaber knyttes for livet. Vi gør rigtig meget ud af trivsel, fællesskabet og hygge – ud over det faglige.

Undervisning ved berider i det daglige

Vi har vores egen berider tilknyttet hestelinjen, som hedder Laura Vejby Riis. Hos Laura får du holdundervisning i springning og/eller dressur, og du kan tilvælge enetimer. Se mere om undervisningen her.

Du kommer også på studieture og vi hjælper også til ved store events og auktioner.

Kort fortalt om Hestelinjen

• Du læner dig op af høj faglighed omkring heste
  • Du udvikler din ridning gennem kvalificeret rideundervisning i hverdagen ved eksam. berider Laura Vejby Riis
  • Du kommer på udflugter og relevante studieture med den skønneste flok hestevenner – også dine nye kammerater fra alle de andre linjefag
  • Du hygger dig med din hest i vores dejlige omgivelser, ridehal og på vores mange ridestier
  • Du får helt sikkert en masse nye venner
  • Du får gode foldmuligheder – din hest kommer på fold hver dag
  • Du bliver en del af et stærkt og rummeligt fællesskab med plads til alle.

”Et godt sted at være – et godt sted at lære!’ fantastisk sted!”

Louise Rise Andersen

”En ualmindelig fantastisk efterskole med plads til mange forskellige niveauer inden for ridesporten!”

Sophie Thørholm

”Jeg har udlånt min ene hest til ANE – og jeg er simpelthen så positiv over måden det hele kører på og samtidig at der bliver fundet “den rigtige makker” til hesten – Anne Sofie er simpelthen så dygtig til ham. Jeg har ingen kvaler imod at have hest udlånt til ANE!”

Christina Bak

”En fantastisk efterskole!”

Louise Lyngs Holst

”Den bedste efterskole, kan varmt anbefales”

Susanne Klevin Koefoed

Linjefagsugerne og andre ture

Vi har to linjefagsuger i løbet af skoleåret. I efterårets linjefagsuge er vi ude af huset. I den anden uge bliver vi hjemme på skolen og fordyber os i vores heste og får en masse spændende besøg. Det kan være besøg af en hestemassør, hvor du også selv prøver at massere en hest. Vi træner fitness og styrke til rytteren med Rikke fra Equifysio, og andre specifikke temaer. I foråret har vi desuden en tre dags temauge.

Vi har før både besøgt den kendte berider og læremester Hasse Hoffmann. Løbende gennem året får vi endvidere besøg af både en beslagsmed, dyrlæger og andre fagfolk til foredrag på Hestelinjen. Du bliver undervist af dedikerede og kompetente hestefagfolk, så du vil få masser af lærdom og de skønneste oplevelser i løbet af dit efterskoleår på Aalestrup Naturefterskole.

Hvert år besøger vi også vores berider Laura Vejby Riis, hvor du også møder avlsdyr og ungheste.

Har du selv hest eller vil du låne en af os?

Du kan medbringe din egen hest eller pony eller du kan låne en af Hestelinjen.

Vi finder et godt match mellem rytter og hest og støtter dig hele vejen igennem. Du skal dog være opmærksom på, at pladserne med lånehest hurtigt bliver optaget. Der oprettes ventelister hvert år.

NB. Fra skoleåret 2026-27 tilbydes ikke længere en lånehest.

Besøg os på Hestelinjen

Der er mange muligheder for, at du kan komme og se vores dejlige ridesportsmiljø med dine egne øjne!

Oplev fællesskabet, fagligheden og vores hyggelige omgivelser på nærmeste hånd. Mød op og se vores mange faciliteter og mød f.eks. vores berider og andre undervisere i aktion, når vi holder Efterskolernes Dag, Efterskolernes Aften samt besøgsdage i øvrigt.

Du er altid velkommen på Hestelinjen.