NY LINJE – Gro Selv

Gro Selv med ANE

Have- og selvudvikling

På Gro Selv brænder vi for at udbrede glæden ved at dyrke grønt på alle plan.

Hos os er alle velkommen!

Lige meget om du er havetypen, kreatypen eller bare vil dykke ned i selvudvikling. Så længe du sætter fællesskabet højt, skal vi nok finde en plads til dig.

Chat GPT-mad

Vi er total oldschool, men på nye og spændende måder! Rester fra køkkenhaven bliver forvandlet til lækre opskrifter via moderne teknologi.

Vores værdier – og hvad skal vi lave på Gro Selv

Formålet er at danne eleverne til bevidste forbrugere, hvor bæredygtighed er omdrejningspunktet. Eleverne vil i løbet af efteråret anvende grøntsager fra egen avl samt opnå en forståelse for grøntsager i sæson. Derudover vil eleverne blive præsenteret for hvordan vi opretholder en regenerativ køkkenhave.

Årshjulet

Eleverne vil ved brug af Gro Selv’s egen kompost, blive bevidste omkring det nedbrudte organiske materiale. Komposten samt det hestegødning vi får fra Hestelinjen, vil blive brugt til at gøde og dyrke vores grøntsager. På væksthusets udhæng vil der være placeret nedløbsrør, som skal opsamle regnvand, som vi bl.a. anvender til vanding.
Sidst på efteråret og vinteren vil Gro Selv forløb omhandle ”Nak & Æd” konceptet. På Gro Selv vil vi skabe forståelse for jord til bord princippet bl.a. igennem et samarbejde med skolens Jagt- og Fiskelinjer, ved at anvende nedlagt vildt og friskfanget fisk. Formålet med dette er at skabe en bevidsthed om dyrets anatomi og næring. Eleverne på Gro Selv vil med brug af efterårs- og vinterafgrøder fra køkkenhaven, eksperimentere med spændende retter, som indeholder henholdsvis fisk eller vildtkød og grøntsager fra egen avl.

I den kolde periode vil eleverne arbejde med up/recycling af f.eks. tekstiler, træ, metal osv. For at give dem en bevidsthed om en bæredygtig fremtid.
Efter jul vil eleverne påbegynde planlægningen af køkkenhaven og hvilke grøntsager der skal plantes hvor og hvornår. Her vil de bl.a. anvende tørrede frø fra efteråret og påbegynde forspring. Hele denne proces skal medvirke til, at elevernes erfaringer og oplevelser fra efterårets høst kan udvides, så de nye elevhold får en god høst.

I løbet af skoleåret skal eleverne på forskellige besøg ved bl.a. den lokale frugtavler, mejeri, slagteri og Kornets hus. Derudover skal eleverne på linjefagstur, hvor de vil besøge forskellige jordbrug og deres perspektiver på en bæredygtig fremtid. Derudover skal vi besøge en fåreavler, for at se hvordan ulden bliver til det garn vi bruger i undervisningen.

I de perioder hvor køkkenhaven er på sit højeste, vil de elever som er i praktisk arbejde være behjælpelige med de daglige gøremål i køkkenhaven.

Faciliteter omkring ANE

Som elev på Gro Selv får du kendskab til et bredt udvalg fra naturen, som du kan besøge i fritiden eller efter aftale i de skemalagte linjefagstimer:

Regenerativ have – dit kommende klasseværelse lige bag ved elevboligerne. Her dyrker vi alle vores grøntsager og frugt mm.

Væksthuset – Driverhuset eller Spekulatoriet har mange anvendelsesmuligheder, om det så er til prikle eller tænke store tanker. Huset er bygget i genbrugsmaterialer og er vores klasseværelse når det regner eller blæser.

Brovejens frugtplantage ligger ti minutter fra skolen plantagen som altid har plads til et par nysgerrige elever. Skolen får det meste af deres frugt derfra.

Hør meget mere om alt det vi skal lave på Gro Selv.
Skriv til Charlotte: cs@naturefterskolen.dk

(Charlotte er lærer på Gro Selv.)