Dine lærere på Fiskelinjen

“Fiskegale” er netop ordet – mød dine to nye fiskelærere

Det står klart for enhver der kender til Naturefterskolen…

På Aalestrup Naturefterskole har vi to passionerede og fiskegale instruktører og lærere på Fiskelinjen. Når de ikke underviser på skolen, finder man dem ofte ude ved fiskevandet. De har begge over 100 fisketure i Danmark om året og gerne en enkelt udlandstur eller to oveni.

Du får nogle af landets bedste instruktører på Fiskelinjen

Bo Frier Rønholt

Bo er passioneret ørredfisker i både ind- og udland. Han fisker med både spin og flue, men særligt fluestangen ligger hans hjerte nært. Bo er født og opvokset i Himmerland med bl.a. Lerkenfelt å i baghaven. Han er derfor mere end velbevandret i de åer og kystpladser, der ligger tæt på skolen. Siden 2005 har Bo brugt meget af sit sommerhalvår på tørfluefiskeriet efter havørred i både åen og på kysten, og han har været med til at udvikle dette spændende fluefiskeri.

Fluefiskeriet foregår også “på græs” – dvs. på træningsbanen. Bo har stor forkærlighed for fluekastets finesser og teknik. Han er desuden kasteinstruktør i Danmarks Sportsfiskerforbund. Det kan ikke undgås, at det smitter af på eleverne der hvert år bliver undervist i sammensætning af grej og ikke mindst teknikkerne i fluekast – både de helt grundlæggende og de mere avancerede. Bo er ivrig fluebinder og har et nærmest autistisk forhold til sin fluebokse, der skal fornyes hver vinter.
Bo har været tilknyttet Fiskelinjen siden 2006, men har undervist både børn, unge og voksne i lystfiskeri de sidste 18 år. Man kan desuden roligt sige, at han har været med fra start og kender til Naturefterskolens inderste sjæl. Han var nemlig selv elev på Fiskelinjens første elevhold, da efterskolen startede tilbage i 1997. Udover efterskolen er Bo også dybt involveret i Danmarks Sportsfiskerforbund, hvor han som instruktør har lavet mange kurser i både ind- og udland.

Bo er også forfatter og skrevet bogen ”Når Vi Drømmer, Taler Elven”. Han er også med i arbejdsgruppen omkring arbejdet med at uddanne nye fiskeguider i Danmark. Læs Bo’s spændende bog her.

Jakob Kjær Madsen

Jakob fisker efter alt der har finner og er en yderst kompetent allroundfisker. Jakobs fiskeri er meget årstidsafhængigt og i sommerhalvåret fokuseres der på lakse- og havørredfiskeriet. Dog fiskes der også gerne både multer, karper og flere andre arter. I den kolde tid skifter Jakob ivrigt mellem kystens blanke havørreder samt en masse søfiskeri efter især gedder. Og meget typisk for ham foregår geddefiskeriet med både flashflue, levende agn, store jigs og wobblere. Der findes ikke mange teknikker, som han  ikke har styr på. Jakobs passion for fiskeriet på det åbne hav fornægter sig heller ikke i dagligdagen. Med kraftigt grej og store fisk under kølen, så er Jakob i sit rette element. Jakob har flere gange dyrket havfiskeriet i udlandet. Både tropernes stærke sprintere og Nordnorges store torsk og sej har haft besøg af Jakob ved talrige lejligheder.

Jakob er uddannet biolog fra Aarhus Universitet med speciale i fiskeribiologi. Netop dette får eleverne stor glæde af på fisketurene og ikke mindst i undervisningen. Det giver Jakob mulighed for at give de interesserede elever en solid baggrundsviden om det vandmiljø, vi fisker i. Det resulterer også i, at han gerne tager elever med ud og laver vandløbspleje i de lokale bække og åer. Jakob har desuden været instruktør i Danmarks Sportsfiskerforbund (DSF) siden 2003, hvor han sammen med Bo, sidder i instruktørsammenslutningens bestyrelse. Jakob har været milijøkoordinator for DSF i området omkring skolen.

Han er desuden også tidligere elev på Fiskelinjen i 1998-99.

Mon du vidste dette om Fiskelinjen på Naturefterskolen?

Blandt vore tidligere elever på Fiskelinjen tæller vi flere instruktører hos DSF, DM-vindere og andre, der nu lever af deres passion for lystfiskeriet som journalister og salg af udstyr osv.

Se hvem de er her.

Ydermere – begge Fiskelinjens instruktører er tidligere elever på ANE!

Velkommen på fiskelinjen

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig godt i gang. Se vores uhøjtidelige velkomstvideo til fiskelinjen 2020-21 her.